Dvēsele - cilvēka individualitātes garīgais un
personības materiālais aspekts.
~ Saprast, lai ticētu
Pjērs Abelārs, franču
teologs, filozofs
(1079 – 1142)
~ Scito te ipsum
(Iepazīsti pats sevi)
~ Pašizziņa ir uzvara
pār vēlmēm-netikumiem
(senindiešu Ētisko
noteikumu Zelta grāmata)
~ Katras miesas dvēsele
ir tās (miesas) asinis
( 3. Mozus gr. 17:14)
„Dvēsele –
cilvēka individualitātes garīgais aspekts. Vairumā seno kultūru tika uzskatīts,
ka dvēselei ir viena vai vairākas sēdvietas cilvēka ķermenī, un ka tai ir spēja
pamest ķermeni miega laikā. Senajā Ēģiptē dvēsele tika attēlota kā putns
(vanags) ar cilvēka galvu. Senajā Grieķijā tā tika izpausta kā taurenītis. Vēl
viena dvēseles personifikācija grieķu mitoloģijā bija skaistule Psihē, kas
iespējams iespaidoja kristiešu ticējumu tam, ka dvēsele izskatās kā maza
spārnota sieviete. Kristiešu svētie tika attēloti situācijās, kurās no to mutēm
izlido balodis – dvēseles simbols. Viduslaiku Rietumu māksla dvēseli attēloja
kā kailus bērniņus. Mistiskajās tradīcijās, tādās kā, piemēram, semītu, dvēsele
tika attēlota kā gaismas zibsnis.”(1)
Pirmatnējais
cilvēks (tai skaitā senlatvietis) dvēseli uzskatīja par savu dubultnieku (ēnu)
ar visām tās vajadzībām un ieradumiem, tieksmēm, priekiem un bēdām. Dvēsele viņam
bija ķermeņa neatņemama sastāvdaļa.
Pirmie Rietumu
kultūras filozofu - seno grieķu - pārstāvji pitagorieši (2) uzskatīja dvēseli
par cilvēka ķermeņa harmonizējošo pirmsākumu (principu). Pamatojoties uz savu
skaitļu teoriju, viņi uzskatīja šo harmonizējošo pirmsākumu par sevišķu
nemirstīgu būtni, kura tiek ielikta cilvēka ķermenī. Viņi uzskatīja dvēseli par
Saules mikrodaļiņu un saistīja to kā Mikrokosma (cilvēka) daļas identitāti ar
Makrokosmu (Dievu).
Platons (3) uzskatīja
dvēseli kā Vispasaules Prāta nesēju un atbalstīja senās teorijas par dvēseļu
pāriemiesošanos. Prātisko dvēseli viņš saistīja ar galvu, juteklisko – ar
krūtīm (sirdi), miesisko (dzīvniecisko) – ar vēdera dobumu. Pitagoriešiem un
Platonam dvēsele asociējās ar pašu pilnvērtīgāko ģeometrisko figūru sfēru jeb
lodi ( no šejienes nāk tā saucamā sfēru mūzika, kurai ir cieša saite ar
dvēseles izpausmēm).
Aristotelis (4)
uzskatīja dvēseli par dzīvības (dzīvības ķermeņa) sākumu un cēloni. Viņš
dvēseli saistīja ar intelektu (saprātu). Gnosticisma (5) pārstāvji uzskatīja,
ka dvēsele rodas tā saucamo emanāciju rezultātā – katra dvēsele „iztek” no
Dieva (secībā: pasaules prāts – pasaules dvēsele – individuālā dvēsele – matērija).
Vasilids (6) izteica ideju par to, ka dvēseles attīrīšanās notiek caur Dieva
vārda – Evaņģēlija – zināšanām. Šeit par piemēru noder sens krievu sakāmvārds: ”Свет в душе от молитвы
”(Gaisma dvēselē no lūgsnas). Origens (7) mācīja, ka dvēsele ir substance,
lat. sensibilis (jūtošā) un mobilis ( kustībā esošā) un
deklarēja, ka Prāts, kurš tika kārdināts un krita, kļuva par dvēseli un, ka
dvēsele, kura atteiksies no grēka varas un labosies, kļūs par Prātu.
Viduslaiku
prātnieki (Anselms (8) un Akvīnas Toms (9) ) uzskatīja, ka dvēsele ir Dieva
tēls cilvēkā. Paracelzs (10) atbalstīja antīkās teorijas par dvēseles atrašanos
cilvēka galvā (smadzenēs) un to, ka cilvēka nervu sistēma ir kanāli, pa kuriem
ir sasniedzama dvēsele.
Spinoza (11)
dvēseli deklarēja kā domāšanas modusu, apzīmēja to ar lat. terminu mens,
kas nozīmē gan dvēseli, gan garu un prātu. Hēgelim (12) dvēsele ir pirmā
Gara izpausmes forma, resp. dvēsele ir Gara apvalks, Gara drānas, tāpat, kā
sekojoši, dvēsele ir miesas forma, apvalks, drānas. Cilvēks kā Dieva radība
sastāv no individualitātes un personības, pirmā ir cilvēka iekšējā būtība, otrā
– tā ārējā izpausme, maska, ilūzija; pirmajai ir tieksme pēc garīgā, otrai –
pēc materiālā.
Latviešu
valodā vārds dvēsele ir analogs tādiem vārdiem kā psihe, gars, iekšējā būtība,
sirds, sirdsapziņa, balsts, instinkts un intuīcija. Sakarā ar šī vārda daudzpusību
rodas dažādas neskaidrības un pārpratumi, tai skaitā, definīcijā. Turpinot
sarunu par dvēseli, ir jābūt pilnīgai skaidrībai par cilvēka individuālās
būtības uzbūves principiem un sadalījumiem. Šie dalījumi var būt dažādi: 2, 3,
4, 7, 9, 12 utt. Par pamatu izmantosim tradicionālo (tai skaitā kristiešu)
trīskāršo cilvēka dalījumu: miesa, dvēsele, gars; kr.тело (плоть), душа, дух; lat.corpus (carne), anima, spiritus;
gr.σώμα, ψυχή, νούς. Šo sadalījumu var definēt arī kā: forma, saturs, jēga, resp.,
cilvēka miesa ir viņa forma, dvēsele ir viņa saturs un gars ir viņa jēga.
Praktiskajā piemērā tas teicami parādās olas simbolā, kur miesa ir olas ārējais
apvalks (čaumala), dvēsele ir olas baltums un gars ir olas dzeltenums.
Tālākai izpētei ir jābūt skaidrībai par Pasaules
pirmelementu. Faless (13) ir teicis: ”Dievs ir Pasaules prāts (gr.νούς)”. Platons uzskatīja, ka šis
Pasaules Prāts ir kosmoss, gr.κοσμος,
kr.космос, arī универсум (Visums). Šinī vārdā ir ietverts
vārds ум (prāts), kas
apliecina iepriekš teikto. Tātad visa pamatā ir Universālais Pasaules Prāts –
Gars (νούς) un no tā tālāk
emanē viss pārējais, arī dvēsele. Tālākās evolūcijas gaitā tiek radīts saprāts
un pēc tam miesa.
Bībeles
tematikā šo Universālā Prāta – Gara izpausmi simbolizē Ādams un Ieva Paradīzes
dārzā pirms grēkā krišanas: „Un radīja Dievs austrumos Ēdenes dārzu un nolika
tur cilvēku, kuru bija radījis” (14). Tālākajā radīšanas ciklā tika radīts
Saprāts (lat.intellectus, gr.λογικος, φρονήσή, διανοια, kr.разум),
resp., Ādams un Ieva pēc grēkā krišanas: ”Un atvērās tiem abiem acis un
ieraudzīja tie, ka ir kaili ” (15). Un nobeigumā: „Taisīja Dievs Ādamam un viņa
sievai ādas drānas un izraidīja tos no Paradīzes dārza” (16), tika radīts
miesiskais cilvēks.
Daži gnosticisma
pārstāvji uzsvēra, ka cilvēka radīšanas aktā ir piedalījušies kā Gaišie, tā arī
Tumšie Kosmosa spēki – Gaišie ir radījuši trīs augstākos cilvēka auras plānus,
bet Tumšie trīs zemākos, bet galveno auras plānu – mentālo (sansk. manas) - ir
radījuši abi kopā, augstāko Manas – Gaišie, zemāko Manas – Tumšie un tieši šis
plāns – mentālais, saprātīgās domāšanas plāns – ir vieta, kur notiek cīņa starp
gaismu un tumsu, cilvēka organismā šī vieta ir sirds, viena no dvēseles
atrašanās vietām. Pēc Kabalas (17) mācības šo dvēseles atrašanās vietu sauc
senebr. רוח (Ruah, psihiskā jeb saprātīgā dvēsele).
Bez šīs Psihiskās jeb saprātīgās dvēseles Kabala runā vēl par Dievišķo dvēseli
(Nešama) un Instinktīvo jeb dzīvniecisko dvēseli (Nefeš). Papjus (18) šīs dvēseles
novieto attiecīgi – sirdī, galvā un aknās.
Šīs vairākās
dvēseles atrašanās vietas ir jāsaprot kā attiecīgi cilvēka apziņas stāvokļi,
resp. cilvēks var domāt gan par garīgo, gan par psihisko un gan par materiālo,
tas pats notiek arī ar dvēseli. Dvēsele ir unikāla daudzdimensionāla būtne,
kurai ir spēja ceļot laiktelpā no augstākajām dimensijām uz mūsu pasaules
3.dimensiju un atpakaļ, Garam šāda spēja, ceļot laiktelpā, ir liegta. Šīs Gara
funkcijas izpilda dvēsele un tā dvēseles jeb apziņas daļa, kura saistās ar Garu
ir šī tīrā, baltā, gaišā, labā dvēsele, bet tā, kura saistās ar Matēriju ir šī
te tumšā, melnā, netīrā, sliktā. Savādāk nevar būt. Atrodoties gaismā tu pats
kļūsti gaišs, atrodoties tumsā tu kļūsti tumšs. Līdz ar to viena no
svarīgākajām dvēseles nepieciešamībām ir tās spēja attīrīties, jo kā jau teikts
iepriekš – dvēsele ir Gara drānas un, kā katrs tērps, tas tiek periodiski
nosmērēts un ir jāmazgā. Bet kas tad ir tas, kas nosmērē šīs drēbes? Tas ir
grēks, netikums, tieksmes un vēlmes pēc pārmērīgiem materiāliem labumiem un
izklaidēm. Jau antīkajā senatnē tie, kuri turēja paklausībā tautu, to zināja un
piedāvāja tautai ”maizi un izpriecas” .
Kā teiktu filozofs: „Nekas nemainās zem šīs saules”, mūsdienās notiek tieši tas
pats, lai gan ar maizi „ir tā, kā ir”, toties izklaides „čum un mudž kā daudz galvu
pūķis”.
Senindiešu Ētisko
noteikumu Zelta grāmata māca: ”Par skolnieku (mācekli) var būt tikai tas, kurš
ir stingri nolēmis attīrīt savu sirdi, iznīcināt savu egoismu un attīstīt savas
augstākās intuitīvās spējas kalpošanai pasaulei, atvieglojot tās ciešanas un
tumsonību. Godkāre ir cilvēka ienaidnieks un lielākais kārdinātājs. Meklē savā
sirdī visa ļaunuma sakni un izrauj to. Pati grūtākā lieta tavai izprašanai ir
tava sirds, bet nebaidies - ej un dari, Dievs ir ar tevi”.
Turpinot
sarunu par dvēseli, piedāvāju sekojošo figūru (19):
O
OO
OOO
OOOO
OOOOO
OOOOOO
OOOOOOO
Šinī figūrā –
horizontālā plaknē- ir attēlota cilvēka auras uzbūve ar tās 7 plāniem, sākot no
apakšas: fiziskais plāns (7 apļi), ēteriskais plāns (6 apļi), astrālais plāns
(5 apļi), mentālais plāns(4 apļi), kauzālais plāns (3 apļi), budhiālais plāns
(2 apļi) un atmāniskais plāns (1 aplis). Veicot visu šo plānu numeroloģisko saskaitīšanas
metodi: tā 7=1+2+3+4+5+6+7=28, tā 6=1+2+3+4+5+6=21, tā 5=1+2+3+4+5=15, tā
4=1+2+3+4=10, tā 3=1+2+3=6, tā 2=1+2=3 un 1=1, tālāk saskaitot iegūtās summas
28+21+15+10+6+3+1=84, mēs dabūjam cilvēka dzīves optimālo vecumu, kurš ir
iedots katram cilvēkam laimīga un pilnvērtīga mūža nodzīvošanai, diemžēl
cilvēks, ļaunprātīgi izmantojot savus resursus, šo dzīves potenciālu bieži vien
un galvenokārt stipri samazina. Uz iespējamo jautājumu par ilgdzīvotājiem (>
84) – atbildu: tā jau ir Dieva dāvana.
Tālāk pētot šo
figūru var redzēt, ka tā sastāv no 28 apļiem, no kuriem 18 ir sarkanas krāsas,
9 ir zaļas krāsas un 1 aplis ir dzeltenas krāsas. Izejot no cilvēka dalījuma ar
3 un ņemot vērā iepriekš teikto par Pasaules Prātu kā visas esības
pirmelementu, mēs varam teikt, ka sk.18 norāda cilvēka dzīvnieciskā prāta
aspektu, sk. 9 norāda cilvēka cilvēciskā prāta aspektu un sk.1 ir Dievišķā
prāta dzirksts cilvēkā un to izzināt nevar. Miesas skaitli 18 var izteikt arī
kā 6+6+6 un resp. šis skaitlis nozīmē cilvēka dzīvniecisko prātu, Sefarials (20)
to grieķiski nosauc par ΗΦΡΗΝ – zemāko jeb dzīvniecisko prātu un attiecīgi šeit
mīt cilvēka dzīvnieciskā dvēsele.
No Svētajiem
rakstiem mēs zinām, ka cilvēces ciltstēvs ir bijis Ādams senebr. אדמ, kura sk.ir 1+4+40= 45 jeb 4+5=9,
figūrā tas ir attēlots kā 9 zaļas krāsas apļi. Šis sk.9 ir arī senebr. מלך, kas nozīmē
sirds. Bībelē (21) ir minēts sk. 46, kuru kā sk. 10, jo 10=4+6, var uzskatīt
par cilvēka dievišķo veselumu (22), un no šejienes izriet sekojošais, ka
cilvēka saprātīgā dvēsele, kura mīt cilvēka sirdī, saistoties ar Garīgo
dvēseli, kura mīt galvā, rada cilvēku kā Dievišķā veseluma aspektu
45+1=46=4+6=10 jeb 9+1=10, bet saistoties ar dzīvniecisko dvēseli, kura mīt
cilvēka aknās, radīt Dievišķo veselumu 18+9=27 =2+7=9 nevar. Tā, ka sirds ir
saistīta arī ar cilvēka gribu, mēs varam secināt, ka cilvēka brīvā griba ir
sirds aspekts un sirds jeb saprātīgā dvēsele izdara izvēli - kam kalpot, vai nu
Augstākajam-garīgajam vai Zemākajam-materiālajam. Antīkajās mistērijās tam bija
pati svarīgākā jēga, tam, lai dvēsele spētu savienoties ar Garu, nevis
matēriju.
Paskaidrojumi:
(1)
citāts no Dictionary of Symbols, Jack Tresidder
(2) sengrieķu filozofa un matemātiķa Pitagora (580.-500.
p.m.ē.) sekotāji
(3) sengrieķu filozofs (428/7.-348/7. p.m.ē.)
(4) sengrieķu filozofs (384.-322. p.m.ē.)
(5) reliģiski - filozofiska kustība 1.-2. gs.
(6) filozofs-gnostiķis 2. gs.
(7) agrīnās kristietības pārstāvis, filozofs (185.-253/4.)
(8) sholastikas pārstāvis (1033.-1109.)
(9) kristiešu mācītājs un filozofs (1225.-1274.)
(10)
šveiciešu alķīmiķis
un mediķis (1493.-1541.)
(11)
nīderlandiešu
filozofs, panteists (1632.-1677.)
(12)
vācu filozofs
(1770.-1831.)
(13)
sengrieķu
filozofs, Rietumeiropas antīkās filozofijas pamatlicējs (625.-547. p.m.ē.)
(14)
1.Mozus
gr.2:8
(15)
turpat 3:7
(16)
turpat 3:21
(17)
senebreju
Kosmogonijas mācība, radīta ap 2. gs.
(18)
franču
okultists, rakstnieks (1865.-1916.)
(19)
par pamatu
ņemta amerikāņu astrologa un filozofa Deina Radjāra ideja par piramīdas trim
trīsstūriem, tālāk izstrādāta un papildināta ar autora numeroloģiskās analīzes
metodi
(20)
XIX gadsimta
angļu okultists, poliglots, kabalists
(21)
Jāņa 2:19-21
(22)
skat. А. Подводный „ Каббала чисел”
© numerologs
Mistērija 2006.gads Nr.8
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru